Virpuļvārstu vadības darbība:
Daļējas slodzes diapazonā (zemu līdz vidēju apgriezienu diapazonā) virpuļvārsti vai ieplūdes kolektora atloku vārsti virpuļefekta rezultātā veicina optimālu gaisa un degvielas sajaukšanu. Bez tam atsevišķiem modeļiem vārsti tiek izmantoti EGR (izplūdes gāzu recirkulācijas) pakāpes regulēšanai. Pie tam jau sadedzinātās izplūdes gāzes tiek piejauktas pievadāmajam gaisam un atkārtoti pievadītas sadedzināšanai, lai samazinātu emisiju rādītājus (skat. arī sadaļu EGR sistēmas vārsts). Tukšgaitā un pēc motora palaišanas virpuļvārstiem jābūt slēgtiem.
EGR vārts ar kvēpiem
EGR vārsts bez kvēpiem
Kādi konflikti var rasties?
Tā kā EGR sistēmas vārsts parasti ir tieši pievienots iesūkšanas traktam vai virpuļvārsta vadībai, eļļas uzdegums un kvēpi no izplūdes gāzēm var netraucēti nogulsnēt uz ieplūdes kolektora atlokiem un darboties ar abrazīviem līdzekļiem uz buksēm, vārpstām un virpuļvārstiem.
Kā tas ietekmē dīzeļa daļiņu filtru?
Bieži vien, veicot diagnostiku, tiek pieņemti steidzami lēmumi. Tas ir saistīts arī ar moderno diagnostikas tehnoloģiju. Tāpat kā šajā piemērā, ieplūdes kolektora atloka vadības mehānismam ir mehānisks defekts, ko dzinēja vadības ierīce bieži neatpazīst. Modernā dzinēja vadība atpazīst tikai palielinātu izplūdes gāzu pretspiedienu pirms daļiņu filtra. Diagnoze parasti ir – DPF aizsērējis.
Bet ir nepieciešama piesardzība! Tas ir tikai rezultāts, nevis faktiskais cēlonis. Ja nav veikta virpuļvārsta defektācija, kvēpu filtra tīrīšana radītu tikai vēlamo panākumu īstermiņā. Tomēr nav pietiekami kontrolēt ieplūdes kolektora atloku vadību ar piemērotu testeri. Tie jānoņem, jāpārbauda vizuāli un jānosaka nodiluma stāvoklis. Ja vārpsta, bukses vai klapes ir nodilušas, tās jāaizstāj ar jaunām.